Försäljningsvillkor

(Senast uppdaterade 2017-09-25)

Vi anpassar oss till Konsumentverkets regler och här beskrivs hur de gäller hos oss.

Vi reserverar oss för fel i artikeltexter och beskrivningar.

Betalningsalternativ

Vi tillämpar förskottsbetalning (utan avgift) eller betalning mot postförskott (kunden står för bolagets kostnad för postförskott). Kända kunder kan erbjudas faktura. Förfallna fakturor kan överlåtas till inkasso.  

Vid förskottsbetalning ska inbetalning ske snarast möjligt efter att fakturan erhålls oavsett angiven förfallodag. Beställningen makuleras efter förfallodagen om pengarna inte finns hos vår bank då. Vid eventuellt fördröjd betalning, kontakta oss omedelbart. Vi förbehåller oss rätten att förkorta svarstiden och att eventuellt lämna kredit vid mindre orderbelopp.

Frakt och fraktkostnad

Vanligen används Postnords Skicka Lätt vilket är en spårbar tjänst. Fraktkostnaden är 69 kr inkl moms för paket upp till 2 kg.

Avhämtning hos oss i Huddinge, Stockholm, kan också ordnas för att spara in frakten.

Leverans

Din order skickas normalt ut inom 1-3 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma, t.ex. under långhelger och semesterperioder.

Vi förbehåller oss rätten att inte skicka varor om ni har oreglerade fakturor hos oss.

Försvunna eller skadade paket ska alltid tas upp med respektive speditör. Om försändelsen är skadad när du får den eller hämtar ut den ska du kontakta speditören innan du öppnar den.

Outlösta försändelser

Outlösta försändelser räknas inte som ångrade köp och faktureras med faktisk fraktkostand (frakt + returfrakt) samt eventuellt extra hanteringsavgift beroende på innehåll.

Om du får förhinder att lösa ut ett paket ska detta meddelas oss snarast.

Öppet köp

Vi tillämpar normalt inte öppet köp. Vid osäkerhet om produkter så kontakta oss för ytterligare information.

Ångerrätt och retur

Ångerrätten är 14 dagar enligt lagen om distansavtal och tiden börjar räknas från det att du eller tredje part som du utsett, dock inte transportbolaget, tagit emot varan.

Du utövar din ångerrätt genom att skicka ett tydligt meddelande om att du vill ångra ditt köp och hänvisa till den faktura / kvitto du erhållit i samband med leveransen.

Vid mottagnade av en returnerad vara gör vi en bedömning av varans skick och eventuella användade och återbetalar belopp med avdrag för eventuellt slitage/användning. Notera att varor utan originalemballage förlorar avsevärt mer i värde oavsett slitage vid ev. användning!

Undantag: Ångerrätt gäller inte på utförda tjänster såsom till exempel digitalisering och verkstadsarbeten. Om en beställning innehåller en överenskommen verkstadsåtgärd, och varan senare returneras, kommer verkstadsarbetet att faktureras ändå.

Köparen står för returfrakt och ansvar för returen, dvs transportskador eller om försändelsen försvinner. Varan ska returneras till oss snarast efter vi har fått besked om att du vill utnyttja din ångerrätt.

Varor som inte är komplett frankerade eller på annat sätt belagda med lösen kommer inte att lösas ut av oss. Ersättning för returnerade varor erhålles i form av tillgodokvitto för framtida inköp. Frakt, eventuellt tillkommande avgifter (t.ex. postförskottsavgift)  och emballagekostnader ersätts inte.

Garanti

På varorna erhålls den eventuella fabriksgaranti som tillverkaren av respektive vara utlovar samt den garanti mot fabrikationsfel som regleras av konsumentköplagen.

På montagearbete lämnas ett års garanti.

Vissa garantier återsänds till oss för vidare behandling mot tillverkaren/distributören, andra ska skickas direkt till tillverkaren, Därför är det viktigt att ni kontaktar oss innan ni skickar in varan. För en felaktigt inskickad garanti kommer extra fraktkostnader att faktureras er.